Deventer Portretatelier
Deventer Portretatelier: Chrétien Goos, Wendy Rutgers en Claar van Leent
Sinds 2019 schilderen wij wekelijks live naar model. We nodigen een model drie achtereenvolgende keren uit en maken ieder één of meerdere portretten in teken- en of schildertechnieken.
Omdat wij ieder qua stijl en invalshoek een verschillend werk maken, ontstaat er rond ieder model een soort meerluik.
Het is iedere keer weer boeiend te zien hoe divers de opbrengst na 3 avonden werken naar hetzelfde model is. Zo verschillend, maar toch overduidelijk allemaal naar datzelfde model getekend en geschilderd.
Voor onszelf en voor het model een feestje om naar te kijken.
Chrétien Goos (1969)
Als docent en beeldend kunstenaar ben ik vooral geïnteresseerd in de klassieke traditie. Deze traditie is niet eenduidig en het verkennen van de verschillende mogelijkheden en opvattingen zijn voor mij een drijfveer in lesgeven en in eigen werk. In mijn schilderen werk ik dan ook naar klassieke thema’s als stillevens en landschappen, maar vooral het portret en de menselijke figuur staan in mijn werk centraal. Naast de technische uitdagingen, is vooral het stilhouden en kijken naar alles wat er is, in verwondering, voor mij de belangrijkste reden voor het tekenen en schilderen.
Na mijn opleiding autonome kunst volgde ik de docentenopleiding aan academie Minerva in Groningen. Sinds die tijd verdeel ik mijn tijd tussen lesgeven, mijn eigen werk en mijn gezin.
Wendy Rutgers (1959)
Mijn naam is Wendy Rutgers (1959) en ik ben autodidact. Ik heb een achtergrond als lithografe en grafisch vormgever. In 2014 ben ik afgestudeerd aan de fotovakschool, richting creatieve fotografie.
Rond 2000 ben ik begonnen met tekenen. Ik maak voornamelijk portretten van mensen, gekleed of naakt. Ik werk direct naar het model. Dat kunnen hele snelle schetsen zijn van enkele minuten of langere poses. Ik werk in houtskool, pastel en siberisch krijt. Siberisch krijt heeft mijn voorkeur. Dat is een zeer zwart en wat vetter krijt in verschillende hardheden. Dit krijt werkt heel direct wat staat staat, het is moeilijk uit te wissen. Dus lekker spannend werken om meteen de juiste lijn of vlek te tekenen. De diepe zwartheid van dit krijt vind ik erg mooi. Met kleurpotlood of pastelkrijt voeg ik soms heel minimaal één of meerderen kleuren toe. Dat werkt wel subtiel vind ik. Het is tijdens het tekenen een zoektocht naar de verhoudingen, volumes, hoe zet je het model op een vel (compositie), wat teken je en wat laat je weg. Voor mij zit de spanning erin om rake lijnen te tekenen, beweging, ruimtelijkheid en levendigheid om zo tot uitdrukking van het model te komen. Mijn tekeningen hebben een monumentale, robuuste uitstraling. Daarnaast ben ik sinds kort met een nieuwe uitdaging bezig om het model in olieverf te schilderen.
Claar van Leent (1959)
Een portret schilderen is op reis gaan in eigen atelier.
Afgezonderd van de drukke buitenwereld gaan 2 mensen aan het ‘werk’. De een poseert, de ander observeert. Er wordt niet gepraat. Toch is het niet stil, en er gebeurt van alles. De verbinding die daar ontstaat is t vertrekpunt van de reis en vormt de basis voor het portret wat later, zonder model, wordt uitgewerkt.
Naast de uiterlijke kenmerken kijk ik naar uitstraling en sfeer en tast vervolgens de kleuren af.
Dat gaat gevoelsmatig en intuïtief, bovenop de basis van de technische vaardigheden.
Daar een fijne balans in krijgen kan nog wel eens een uitdagende worsteling zijn.
Ik werk niet al te gedetailleerd. Het gaat mij meer om het totaalbeeld.
Belangrijk is ook dat de toeschouwer ruimte krijgt voor een interpretatie. Teveel vertellen probeer ik dus ook hierom te vermijden.
Het tijdloze en universele in de mens en tegelijk het persoonlijke in t portret uit te drukken is wat ik probeer.
Atelier Walstraat in Deventer
Een tweede locatie waar we schilderen is in het atelier van Yvette Hartog van Dijk. Dit atelier bevindt zich in het oudste gedeelte van Deventer, en is naast atelier ook een galerie.
Tevens runt Yvette er een B&B.